Muslimsk revisionisme

Tempelbjerg og/eller Al-Aqsa?

Som offentliggjort på Ordet og Israels blog, hævder den tidligere muslimske mufti i Jerusalem, Ekrima Sabri, at der aldrig har ligget et jødisk tempel på Tempelbjerget i Jerusalem.

For som Sabri forklarer: “Allah er fair, og han ville ikke have gået med til bygningen af Al Aqsa moskeen, hvis der tidligere havde ligget et tempel for andre på stedet.” Så Vestmuren er bare moskeens vestmur.

Derfor skal jøderne ikke så meget som forsøge at bede på Tempelbjerget, som han i øvrigt insisterer på at kalde Al-Aqsa.

Som Ordet og Israels kommentator anfører, vil det “umuliggøre enhver fredsløsning i Mellemøsten.”

Men det kan ikke undre, for islam kan tale smukt om fred, men det betyder underkastelse under Allah, som kristne ikke kan anerkende som den sande Gud, og Muhammed, som kristne overhovedet ikke kan anerkende som profet.

Islamisk revisionisme

Men det betyder åbenbart også underkastelse under de muslimske lederes omskrivning af historien. Denne revisionisme føjer sig ind i et billede, som også socialister/kommunister og national-socialister (nazister) anvender.

Det “palæstinensiske” folk

Et andet eksempel er myten om det palæstinensiske folk, som Ulla Nøftoft Thomsen har blogget om her på grundlag af en artikel af Yehezkel Bin-Nun: The Myth of the Palestinian People. Se også DavidWenkel. “Palestinians, Jebusites, and Evangelicals.” Middle East Quarterly 14, nr. 3 (2007), tilgængelig her. Palæstinenseren Arafat var fx egypter.

Ekrima Sabri blev udnævnt personligt af Arafat i 1984 (se Kristeligt Dagblad). Selv om han derfor er et led i den muslimske/palæstinensiske kamp mod Israel, må det alligevel undre, at han ignorerer fakta i det omfang, han gør.