Drama og drabsplaner ‒ mesterlære og mission i Mark 3

Den øst-vest-vendte-hovedgade, Decumanus Maximus, i Gadara, en af de ti byer i Dekapolis, kunne sagtens være et af de steder hvor manden der fik uddrevet en dæmon, fortalte om sit personlige drama med en lykkelig udgang. © BiblePlaces.com. Fotograf: Todd Bolen
Dette blogindlæg ser nærmere på et drama Markusevangeliet rummer i og med at Jesus bliver vældig populær fordi han gør store undere og taler med myndighed, en popularitet som magtfulde kredse gerne ville stoppe. De ville have Jesus dræbt. Men selv organiserer Jesus en flot medarbejdere ‒ tolv i alt ‒ der skal være sammen med ham og hjælpe ham med en del af det han kom for. Det skal nok øge både populariteten og modstanden.

Hvad skal afsnittet hedde (Mark 2,1-11)?

Traditionelt kaldes afsnittet Mark 2,1-11 vist »Helbredelse af den lamme mand« el.lign., og en lam mand bliver jo virkelig helbredt. Men spørgsmålet er om det er den helt rigtige overskrift. For det første forsvinder den handlende ud af billedet ‒… Læs resten

Hvem er HERREN (Mark 1,1-3)?

Esajas-skriftrullen, en af Dødehavsteksterne. Indholdet er fra ca. 700 før Kristus, selve håndskriftet fra det 2. århundrede før Kristus.
Som i al god litteratur lønner det sig at se på hvordan hovedpersonerne omtales (og tiltales). Forskellige betegnelser betyder naturligvis ikke at der i virkeligheden er forskellige forfattere bag fx en roman, men i god litteratur er det bevidste valg af forfatteren til gavn for fortællingen ‒ og dermed læseren. Sådan er det også med betegnelsen »Herren« i Markusevangeliet 1,2-3. »Hvem er Herren« er et godt spørgsmål at stille til Markusevangeliet.