Bibellæsefrugter

Virkelig trøst

En kendt norsk sjælesørger, Johan Arnt Wenaas, skriver et sted i bogen Mod til modløse, at bibelord ikke i sig selv kunne fjerne menneskers mismod. Man skal i stedet trøste med sine egne erfaringer af at blive trøstet. Apostelen Paulus skrev om at trøste med den trøst, som man selv er blevet trøstet med. Men trods lighederne i sprogbrugen mener Paulus faktisk noget andet end Wenaas synes at mene. Hvad er trøst – eller sjælesorg – hvis man spørger Paulus?

Barnekår – Paulus’ juleevangelium (Gal 4,4-7)

Om Paulus' juleevangelium i Gal 4,4-7. Oprindelig skrevet til Hedemølle Nyt 2009.

De ti bud og billedforbuddet

Må man have billeder i en kirke? Skal et evt. forbud herimod stå i De ti bud, som man skal lære dem? På overfladen et enkelt spørgsmål. Spørgsmålet er blevet aktuelt på grund af indlæg af René Vester på hans blog Sand omvendelse. Læs her, hvorfor han tager grundlæggende fejl.

Omskærelse

Henvisning til en prædiken, der godt og grundigt forklarer, hvorfor Jesus blev omskåret.

Skabelsen af mand og kvinde – 1 Mos 2,4b-25

Denne bibeltime gennemgår 1 Mos 2,4b-25, som beskriver skabelsen af mand og kvinde, Adam og Eva. Desuden trækkes linjerne frem til, hvad Det nye Testamente lærer om mand og kvinde.

Skabelse af mennesket – 1 Mos 1,26 – 2,5

Denne artikel gennemgår 1 Mos 1,26-2,5 i lyset af Skriftens lære om skabelsen og mennesket. Hvad vil det sige at være skabt i Guds billede? Hvori består Guds velsignelse?

Skabelse af intet – 1 Mos 1,1-25

Første artikel om Skriftens lære om skabelsen. Skabelsen af det omkring mennesket, hvis skabelse behandles i en senere artikel.

Skatten i lerkarret*

I 2 Kor 4,7 skriver Paulus, at "denne skat har vi i lerkar". Skatten er evangeliet, der fører til retfærdighed. Livet som tjenere for dette evangelium er, som det egentlig er for enhver kristen, fuld af lidelse og modgang. Evangeliets forkyndere har skatten i lerkar, som Paulus siger.

Lignelsen om Helvede (Luk 16,19-31) – kritik af Lars Dorland

Lignelsen om den Lazarus og den rige mand er faktisk en lignelse. Bortset herfra er Lars Dorlands kritik af den "traditionelle" tolkning af denne lignelse i det store og hele fejlagtig.

Bibelen og den kristelige opdragelse*

I denne artikel fremdrages nogle væsentlige aspekter i Bibelens forståelse af opdragelse. I Bibelen finder opdragelsen i høj grad sted i familien, hvor særligt fædrene har et ansvar. En formaning til fædrene i Ef 6,4 peger på, at opdragelse ikke kun handler om at formidle viden og gøre børn “moralske”. Bibelsk opdragelse handler om selve gudsforholdet og det liv, der vokser der ud af. Det er hovedanliggendet i artiklen at fokusere på dette.