Nadver

Luthersk præst afsat i Berlin

Om Paul Gerhardt, nadverstrid og nadversalme.

Omsorg og det store tag-selv-bord

En kommentar til en lederkonference om omsorg. Er der overensstemmelse mellem ord og handling?

Snedronningen eller Den korsfæstede og opstandne

Er der nogen sammenhæng mellem form og indhold i et møde eller en gudstjeneste?

Når man bøjer og ignorerer Guds Ord

Den anglikanske Kirkes fornægtelse af skabelseslæren i form af en undskyldning til Darwin er vranglære, mener René Vester på bloggen Sand omvendelse - ikke med urette. Sådan var det med den kirke fra begyndelsen. Men hvad med de andre reformationsbevægelser, der også fornægter Skriftens lære?

Er knælen afgudsdyrkelse?

En amerikansk blogger hævder, at det er afgudsdyrkelse at knæle for paven under deltagelse i nadveren. Hvad skal man sige til det?

Den – i bedste fald – delte præst

Sognepræst Morten Skovsted mener, at han skal bære embedsdragt, præstekjole, når han forretter nadveren, også i de alternative gudstjenester kaldet Frirum. Han kan derimod bære privat tøj, når han prædiker. Men er det teologisk holdbart?

Indviet vin?

Må man bare hælde mere vin i kalken, hvis der kun er en dråbe indviet vin tilbage? Hvad er egentlig en ret luthersk nadverfejring, når det gælder indvielse af brød og vin og uddeling heraf?

Ekstra: Jesus: “Jeg er livets brød” (Anden pinsedag – Joh 6,44-51)

Læsningerne til Anden pinsedag efter anden række er: Ez 11,19-20 fra Det gamle Testamente, som handler om nyskabelsen. ApG 2,42-27, som handler om forholdet i kirken efter pinsedag, men som også rejser spørgsmålet om, hvordan forholdene bør være i en kirke. Og endelig Joh 6,44-51, hvori Jesus forkynder om sig selv som livets brød, dvs. det brød, der giver liv, evigt liv. Faderen drager og oplærer ved Ånden, som ene og alene bruger Guds ord - samt vand, vin og brød - som sit redskab.

Chemnitz om nadveren

Forside på Martin Chemnitz, The Lord's Supper (CHP)Luthers skrifter om nadveren er både oplysende og opbyggende læsning, fordi de lærer os Skriftens rene lære om nadveren . Derfor er de også med rette nævnt i Konkordiebogen (Konkordieformelen) som autoritative skrifter. Martin Chemnitz, som jeg tidligere har skrevet… Læs resten

Det katolske påfund

Katolsk nadverlære I Katolsk Orientering, nr. 18, den 7. november 2007, kan man læse Kirsten Kjærulffs svar på følgende spørgsmål: “Jeg vil gerne vide, om man som katolik kan modtage nadveren i en dansk folkekirke, hvis man bor langt væk… Læs resten