Vranglære

Menneskesønnens komme og frelsen på Herrens dag

Link til min artikel "Menneskesønnens komme og frelsen på Herrens dag: Om tro, lidelse og kamp mod vranglære i Jesu beskrivelse af og formaninger til menighedernes biskopper (sic) i Åb 2-3"

Folkekirkepræster fornægter Djævelen, løgnens far

Det er snart hver dag, at man hører om folkekirkepræsters angreb på deres egen kirkes lære. Denne gang drejer det sig om en fornægtelse af Djævelen. Det er jo næppe tilfældigt, at han er løgnens fader.

Et par uortodokse dåb

I to meget forskellige sammenhænge forrettes der tilsyneladende dåb: I den såkaldte Lakeland vækkelse og i Den norske Kirke. Alligevel er der noget grundlæggende galt, som gør det nødvendigt at overveje, hvad det egentlig er, der er foregået.

Folkekirkepræst beder til de døde

En folkekirkepræst mener, de døde er nærmere end Gud, og beder derfor af og til til dem.

En norsk Grosbøll og andre kvaksalvere

Jens Steensbergs kronik i Kristeligt Dagblad orienterer om Helge Hognestad, der kan karakteriseres som en norsk Grosbøll, bare smartere. Sand kristendom er der dog ikke på nogen måde tale om i kronikken.

Fatale byggeskader (8. s. e. Trinitatis – Matt 7,22-29; Mika 3,5-7; 1 Joh 4,1-6)

Læsningerne til 8. søndag efter Trinitatis efter anden række – i Folkekirken falder denne søndag i 2008 på den 13. juli – advarer alle mod falske profeter, som ikke blot selv går fortabt, men leder deres tilhængere i fortabelse. Profeten Mika gengiver i Mika 3,5-7 Herrens dom over de levebrødsprofeter, der vildleder Guds folk. Gud vil ikke svare den slags, men tværtimod overlade dem til åbenbaringsløshedens mørke, som fører til fortabelse. Jesus advarede kraftigt mod falske profeter i Matt 7,22-27. Afsnittet begynder i Matt 7,15. Jesus siger i Matt 7,21, at “Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.” I det følgende forklarer Jesus, at det både gælder dem, der giver sig ud for at forkynde Herrens ord, og dem, der ikke følger Jesu advarsel mod falske profeter og vranglærere. Lytter man til vranglære og falsk profeti, bygger man et åndeligt hus, der ikke vil blive stående på dommedag. I sit første brev, 1 Joh 4,1-6, følger kærlighedens apostel op på Jesu advarsel mod falske profeter. Johannes viser, at sande profeter og forkyndere har en ret lære om Kristus og lytter til apostlenes ord, mens falske profeter ikke bekender ham og ikke vil høre på apostlene. Sådanne falske profeter går Anti-krists ærinde. Der er en stor strid mellem Anti-krist og Gud, mellem sandhedens Ånd og vildfarelsens ånd(emagt). Men Kristus har sejret, og takket være Ham, evangeliet og Hans Ånd vil også de kristne sejre over de falske profeter. 8. søndag efter Trinitatis advarer en af Det gamle Testamentes profeter, Jesus selv og en af hans apostle altså mod falsk profeti og vranglære og kræver en ren forkyndelse.

Ja, Helligånden arbejder stadig, men …

Den første pinse skal og kan ikke gentages, men vi kan og skal prædike det samme ord, som apostlene fik, og som de gav os ved Helligånden. Vi derimod skal tale som Guds ord taler (1 Pet 4,11), og vi skal bede og forvente os det fra Gud, som han har givet os klare løfter om. Ikke andet.

IM og den lutherske lære om kirken

På Indre Missions nystartede blog lægger generalsekretær Jens Olesen ud med at redegøre for, hvorfor IM ikke behøver danne frikirke. I den efterfølgende debat påstår vicegeneralsekretær Peter Nord Hansen, at vi ikke kan opnå en kirke med ren forkyndelse. Hvordan skal man vurdere det ud fra Bibelen og de lutherske bekendelsesskrifter?

Advarsel mod forførende lære (Åb 2,18-29)

Vranglæreren i Thyatira, den falske profet Jezabel, og hendes tilhængere formanes til omvendelse, så de ikke skal gå evigt fortabt, når Jesus kommer igen. Det er en alvorlig advarsel mod at acceptere vranglærere og vranglære. Biskoppen i Pergamon formanedes til at omvende sig, fordi han tolererede vranglære. Den formaning må biskoppen i Thyatira også tage til sig, selv om det ikke siges direkte til ham.

3. søndag i fasten – Joh 8,42-51

Gennemgang af de tekster, der læses til 3. søndag i fasten efter anden tekstrække.