Frelse

Barnekår – Paulus’ juleevangelium (Gal 4,4-7)

Om Paulus' juleevangelium i Gal 4,4-7. Oprindelig skrevet til Hedemølle Nyt 2009.

Menneskesønnens komme og frelsen på Herrens dag

Link til min artikel "Menneskesønnens komme og frelsen på Herrens dag: Om tro, lidelse og kamp mod vranglære i Jesu beskrivelse af og formaninger til menighedernes biskopper (sic) i Åb 2-3"

Når rødt gør hvidt

Om hvad der virkelig kan fjerne skyld og give en god samvittighed.

At (ikke) være rig hos Gud (1. søndag efter Trinitatis – Luk 12,13-21)

På 1. søndag efter anden tekstrække læses Prædikerens bog 5,9-19; 1 Timotheus 6,6-12 og Luk 12,13-21. Alle tre tekster, som gennemgås i denne Næste søndag, forkynder først og fremmest loven for dem, der har gjort rigdom til det, deres liv og velfærd afhænger af. Evangeliet er dog ikke fraværende. Denne Næste søndag argumenterer dog for, at evangeliet skal fylde mindst lige så meget som dommen over dem, der sætter deres lid til denne verdens rigdom. Derfor gennemgår denne Næste søndag også flere bibelske tekster og tanker, som handler om rigdommen hos Gud. Guds omsorg for og opretholdelse af de kristne understreges også.

Lazarus og den rige mand (Luk 16,19-31)

Mellemtilstanden – tiden mellem død og opstandelse Igennem tiden har der været stor uenighed omkring bl.a. den såkaldte mellemtilstand, tiden fra et menneskes død til opstandelsen. Herhjemme har grundtvigianerne lært, at der var mulighed for omvendelse efter døden. Der er… Læs resten

Den store hvide flok i Åb 7

Den centrale pointe er, hvem der frelses. Men baggrunden er altså alvorlig. Når Gud og Lammet åbenbarer sig på dommedag, vil dem, der tror på og følger Lammet, blive frelst. De vil “bestå.” Men de øvrige vil blive ramt af Guds og Lammets vrede. De vil hellere rammes og dækkes af bjerge, skønt det er indlysende, hvad det medfører. Men deres ønske er omsonst.

Mange nu om dage benægter, at det vil komme til at gå sådan. Nogle gør det direkte, andre indirekte. Atter andre forsøger måske bare at fortie den barske baggrund - i al fald Alle helgens søndag, hvor denne tekst læses efter første tekstrække.

Det rigtige svar er imidlertid ikke benægtelse, men en klar forkyndelse af lov og evangelium, så mennesker kan være forberedt til den dag.

Om forståelsen af Matt 22,1-14

Lektor i Det nye Testamente ved Aarhus Universitet, dr.theol. Helge Kjær Nielsen har på kristendom.dk forsøgt at forklare, hvad Matt 22,11-14 handler om. Kjær Nielsens svar er problematisk af flere grunde. Metoden Helge Kjær Nielsen skriver, at “Man får uvilkårligt… Læs resten

En alvorlig lignelse (Matt 7,24-27)

Børnesangen og Matt 7,24-27 Vi kender vist alle børnesangen “Den kloge mand på klippen bygged hus.” Det er fint, at vi synger denne sang ind i børnene. Men det er en alvorlig sang, som handler om tro og lydighed imod… Læs resten

Kaj Mogensen og fortabelsen (II)

En gammel nyhed For den, der har fulgt med i dansk kirkeliv i nogen tid, er det ingen overraskelse, at sognepræst Kaj Mogensen ikke bryder sig om Den augsburgske Bekendelse, artikel 17. Hans forståelse af fortabelsen har været kendt længe.… Læs resten

Tolderen

Den folkekirkelige biskop emeritus Holger Jepsen skriver om lignelsen om farisæeren og tolderen i Kristeligt Dagblad. Farisæerens “uskyldige selvglæde var blevet til hovmod,” han var kommet “for at stille sig an,” mener Jepsen. Det sidste svarer til Jesu kritik i… Læs resten