Skatten i lerkarret*

I 2 Kor 4,7 skriver Paulus, at "denne skat har vi i lerkar". Skatten er evangeliet, der fører til retfærdighed. Livet som tjenere for dette evangelium er, som det egentlig er for enhver kristen, fuld af lidelse og modgang. Evangeliets forkyndere har skatten i lerkar, som Paulus siger.

Bibelen og den kristelige opdragelse*

I denne artikel fremdrages nogle væsentlige aspekter i Bibelens forståelse af opdragelse. I Bibelen finder opdragelsen i høj grad sted i familien, hvor særligt fædrene har et ansvar. En formaning til fædrene i Ef 6,4 peger på, at opdragelse ikke kun handler om at formidle viden og gøre børn “moralske”. Bibelsk opdragelse handler om selve gudsforholdet og det liv, der vokser der ud af. Det er hovedanliggendet i artiklen at fokusere på dette.

Ægteskab, skilsmisse, gengifte og cølibat i Matthæusevangeliet

Jesus lærer i Matt 19,3-12, at ægteskabet er et selvfølgeligt og livslangt forhold mellem mand og kvinde. Nogle få mennesker kan klare ikke at indgå ægteskab, men de er undtagelser. Skilsmisse og nyt ægteskab er generelt ikke tilladt, men én undtagelse er, når der foreligger utugt.

Lazarus og den rige mand (Luk 16,19-31)

Mellemtilstanden – tiden mellem død og opstandelse Igennem tiden har der været stor uenighed omkring bl.a. den såkaldte mellemtilstand, tiden fra et menneskes død til opstandelsen. Herhjemme har grundtvigianerne lært, at der var mulighed for omvendelse efter døden. Der er… Læs resten

Den 100% uretfærdige forvalter (Lukas 16,1-13)*

Det er uforeneligt at ville tjene både som den uretfærdige forvalter og som en tro discipel på samme tid. Det ene udelukker det andet - kærlighed til og respekt for det ene udelukker det andet. Man kan ikke tjene Gud og mammon på samme tid. En discipel skal være tro med såvel denne verdens værdier som det virkeligt genuine: de åndelige og himmelske værdier. Derfor må mammons bedrageriske og forføriske kraft modstås ved evangeliets kraft! Sådan giver lignelsen god mening! Læs denne artikel for at se, hvorfor jeg mener, lignelsen må forstås på denne måde.